کد مطلب:5390 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

تعبیر علامه رفیعی قزوینی درباره اسم اعظم
مرحوم علامه رفیعی قزوینی، اعلی الله مقامه، در این باره بیان ویژه ای دارند:

اسم خاص منظور آن نیست كه یك حروف معیّنی باشد، بلكه این مربوط به مقام نفس انسان است، آن مقام نفس انسان كه بشود، با هر اسمی از اسماء الله می تواند، آن وقت می شود مظهر در عین.

ایشان بر این باور بودند كه پیامبرصلی الله علیه وآله با ارتباطی كه با حق متعال داشته، مظهِر این اسم جامع بوده است.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:

عَقَلُوا الدِّینَ عَقْلَ وِعَایَةٍ وَ رِعَایَةٍ لا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَایَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِیرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِیلٌ [1] ؛ دین را آن طور كه سزاوار بود شناختند و فرا گرفتند و به كار بستند نه این كه فقط آن را شنیدند و به دیگران گفتند كه راویان دانش فراوانند، ولی پاسداران و نگهبانان آن كم اند.


[1] ته از تقريرات دروس خارج فقه آيات الاحكام، آية الله العظمي حاج ميرزا محمّد حسن احمدي فقيه يزدي توسط نويسنده.